Blood Flow Restriction Training (BFR)

BLOOD FLOW RESTRICTION TRAINING


Blood flow restriction training is een opkomende trainingsvorm die al sinds 1966 in Japan werd gebruikt onder de naam ‘Kaatsu’



Wat houdt het precies in?


Bij blood flow restriction training beperken we gedeeltelijk de bloedtoevoer naar de spieren door middel van een opblaasbare band die ter hoogte van de oksel of de lies wordt geplaatst. De oefeningen worden altijd met eigen lichaamsgewicht gedaan of met een zeer lage weerstand. Door de beperkte bloedtoevoer naar de spieren beginnen deze al snel vermoeid of zwaar aan te voelen waardoor je lichaam de indruk heeft met zware gewichten te werken.


Waarom wordt dit toegepast?


Uit onderzoek is gebleken dat deze trainingsvorm een even grote spiergroei veroorzaakt als wanneer men met zware gewichten gaat sleuren. Ook als men naar de spierkracht kijkt, zien we een toename. De laatste jaren zijn onderzoekers het effect van blood flow restriction training op pijn aan het bestuderen en ook hier zien wetenschappers veel belovende resultaten bij bepaalde pathologieën. Deze tak moet wel nog verder bestudeerd worden in de komende jaren.


Bij wie wordt dit toegepast? 


In principe kan dit bij iedereen toegepast worden mits een goede screening. Allereerst kan dit bij de revalidatie handig van pas komen. Denk maar aan een patiënt die net uit het gips is en waar je duidelijk een verschil in omvang tussen beide kuiten/bovenbenen ziet. Hier kan blood flow restriction training vroeg opgestart worden (zonder het lichaam al te zwaar te belasten met zware gewichten) om de spiergroei aan te wakkeren. Zelfs bij patiënten waar het onmogelijk is om met zware gewichten te trainen omwille van de pijn of bij ouderen, kan blood flow restriction een oplossing bieden.Ook bij sporters kan dit zeer nuttig zijn. Denk maar aan sporters met enkele kwaaltjes die het zich niet kunnen veroorloven om enkele weken rust te nemen. Hier kunnen we met lage gewichten toch nog die intense prikkel bezorgen aan het lichaam zonder een verhoogd risico op blessures als wanneer we met zware gewichten gaan trainen.


Hoe gaat het in zijn werk?


Eerst brengen we de band aan ter hoogte van de lies of oksel. Daarna bepalen we voor iedere oefening de maximale occlusie van het lidmaat (AOP = arterial occlusion pressure). Deze is verschillend van persoon tot persoon. Terwijl we dit doen gebruiken we een toestel die ons in staat stelt om de hartslag te horen. We pompen de band op tot het punt er geen hartslag meer te horen is. Vervolgens lossen we meteen alle druk en kiezen we een bepaald percentage van die AOP (meestal varieert dit tussen de 40-80% van uw AOP). We stellen de juiste druk in en je bent klaar om te oefenen!















Figuur 1: LLRT (low load resistance training), LL-BFRT (low load blood flow restriction training), HLRT (high load resistance training).